Bye bye sladdermagen

– träningsreportage för tidningen mama nummer 2, februari 2006

Kan man träna bort gravidextrakilon som svallar runt magen? mamas Ana Udovic har testat.

av Ana Udovic  foto Anneli Hildonen samt privata

Det är bara att konstatera. Jag kommer aldrig att få skriva insändare till mama om att jag blivit för smal efter graviditeten. Snarare är det som om någon trätt en tunna över mig, någonstans på mitten, där magen och midjan en gång fanns. Och hey, jag har fått två barn, jag är mäkta stolt! Men samtidigt – det här är den kropp jag fått i livet. Och den ska hålla bra mycket längre till. Så bort med sladdret, fram med sexpacket på magen!

Eftersom svält inte passar min livsstil vägrar jag banta. Jag tror på att bejaka kroppen i stället för att förneka. Därför satsar jag på träning. Men funkar det verkligen att träna bort magsladder? Tja, vi får väl se om metoderna håller vad de lovar. Jag har testat tre av dem.

1. Glamourmetoden: pilates (efter uppfinnaren Joseph Pilates). De senaste årens heta träningstrend i Hollywood. Madonna, Liz Hurley, Gwyneth Paltrow, Uma Thurman, Julia Roberts, Kate Winslet och Courtney Cox är några av stjärnmammorna som tränar pilates. Bara att lägga mitt namn till listan! Pilates är extra bra för mammor eftersom man stärker mag- och ryggmuskler och stabiliserar bäckenet. ”Efter tio gånger märker du skillnad. Efter tjugo gånger känner du det.” Vi får väl se!

2. Svettmetoden: Näringsexpert Fredrik Paulúns hårda fettförbränningsprogram. Promenera 90 minuter före frukost, 30 minuter efter lunch (varannan dag). Plus styrketräning 60 minuter varje kväll. Ska bli väldigt intressant att se hur man kombinerar detta med livet som tvåbarnsförälder.

3. Lata metoden. Man köper en pryl på tv-shop, Ab swing, tränar fem minuter om dagen och två veckor senare är magen platt som en pannkaka. Låter perfekt. Med den vedervärdiga signaturmelodin ”Fourteen days” klingande i skallen går jag in på tv-shops hemsida och beställer.

Jag ger varje metod en vecka eller tio dagar. Visst, vi får inga vetenskapligt exakta svar här, men jag räknar med att få en hint om vad som fungerar.

Bara att dra på sig träningskläderna och sätta igång.

VECKA 1: Pilates
Jag beger mig till lyxiga InMo vid Humlegården i Stockholm. Åsa Dengg och Alexandra Jordansson Pinto, pilatesansvariga, hjälper mig att komma igång. De har bägge fått barn och har superplatta magar. Snart är jag också där!

Först får jag privatlektioner. Alexandra ser till att jag har rätt lut på bäckenet. Först när jag hittat rätt kan jag göra ”hundra” (situps samtidigt som du viftar som en dåre med armarna), ”bollen” (rulla bak på rygg och upp igen till sittande) och andra pilatesrörelser. Det påminner en del om yoga, men har inslag av dans och aerobics.

Sexpacket på magen är bara att glömma. I pilates försöker man komma åt magens djupliggande muskler, som är långa och slanka. Alexandra beskriver känslan när man drar in magen för få på sig ett par trånga jeans. Just de musklerna vill vi åt. Då och då känner jag att jag hittat rätt. Det bränner till och känns supereffektivt… tills jag tappar greppet igen. Det är svårt! ”Gwyneth, Madonna, Courtney och Kate”, mumlar jag för mig själv för att hålla motivationen på topp.

Sedan är det träning i mamma-barn-gruppen. Tony, 7 månader, verkar trivas bra på sin tjocka pilatesmatta. Han tränar krypning och sprider ut bebisdregel. Själv försöker jag hålla koll på allt samtidigt: Andas in genom näsan, ut genom munnen, dra in magen, inte tappa greppet om bäckenet… Jag känner mig ungefär lika graciös som Bosse Ringholm.

Tio lektioner senare har jag – trots Bosse – fått en helt annan koll på kroppens mitt. Det är som att jag hittat en gömd skatt djupt inne i kroppen. Nämligen mina egna magmuskler.

Så till resultatet: Hjälpte det att träna pilates tio gånger? Svaret är ja. Det vill säga, skillnaden känns, jag har bättre hållning, jag kan dra in magen med mer kontroll och jag känner mig starkare. Men syns det? Nja. Fast ett kilo gick jag faktiskt ner på dessa tio gånger.

Bra och dåligt med pilates
Bra
+ Instruktörerna ser dig verkligen, eftersom du antingen tränar ensam med dem eller i små grupper.
+ Träningen känns effektiv när man väl förstår hur man ska göra.
+ Glamourfaktorn. Det hjälper faktiskt att tänka på Madonna och de andra stjärnmorsorna som tränar pilates.

Dåligt
– Dyrt. Eftersom många moment görs med en personlig instruktör, kostar pilates mycket. (Fast mamma-barn-passen är inte dyrare än yoga.)
– Svårt. Det tar minst 3-4 gånger att hitta rätt muskler. Det gäller att ha kroppskoll.
– Bestämda, förbokade tider. Kan vara lite besvärligt att passa ihop med barnens tider.

Fotnot. Pilates finns i alla svenska storstäder. Bor du i en mindre stad, fråga på närmaste motionscenter ifall de har aerobicspass med pilatesinslag, det är ganska vanligt.

VECKA 2: Fettförbränning
Ingen frukost. Bara tanken får mig att må illa. Jag måste äta lite innan jag går iväg och slänger i mig två skivor skinka. Kaffe ska man gärna dricka för bättre förbränning, så det blir en stor kopp. På med joggingskorna, ner med Tony i vagnen och iväg. Tony somnar direkt och jag går med raska steg rätt ut i naturen. Det känns väldigt bra! Men 90 minuter visar sig vara ruskigt lång tid. Efter vad som känns som en evighet är jag nära hemmet igen och tittar på klockan. En halvtimme kvar! Får cirkulera runt huset några varv. Väl hemma känns benen som spagetti. Men frukosten smakar himmelskt.

Samma dag ska det vara lunchpromenad i 30 minuter också. Nu är det svårare att vara käck så jag testar en smitarvariant: Går på stället hemma i stället. Ser grannarna mig genom fönstret nu tror de garanterat att jag har en skruv lös. Nadia, 2,5, skrattar högt – en lek i hennes smak! Men det är inte kul särskilt länge. Jag blir tvungen att sluta efter 20 minuter, totalt uttråkad.

På kvällen denna dag ska jag styrketräna i 60 minuter också. Jag börjar lite håglöst med armhävningar, situps… nej det går inte. Efter en kvart ger jag upp. Det får räcka.

Så här fortsätter det. Varannan morgon före frukost 90-minuterspromenader, varje dag 30 minuters promenad efter lunch, nästan varje kväll styrketräning.
Styrketräningen liknar mer ett dåligt skämt, men resten är ganska enkelt att kombinera med småbarnslivet. Tony sover mycket bättre än vanligt tack vare all frisk luft han får i vagnen.

Men Fredrik Paulún har missat några detaljer i sitt träningsprogram. Till exempel vädret. Hur kul är det att promenera i rask takt i 90 minuter när iskalla regndroppar attackerar ovanifrån? En natt täcks hela stan av nysnö. Omöjligt att få med vagnen. Så jag skriver mammahistoria och går upp innan barnen vaknat. Det har inte hänt sedan de kom. Klockan 7 är jag ute och vandrar, ensam, på gatorna. Det är jag, byggjobbarna och några trötta hundägare. När jag kommer igång blir det faktiskt skönt med den långa stunden för sig själv. Hinner tänka en hel del meningsfulla tankar. ”Undrar ifall John och Yoko hade varit ihop i dag om han inte blivit skjuten? Varför är jag kallare om rumpan än om vaderna – är det för att det är mer fett på rumpan?”

Så till resultatet av den stenhårda, fettförbrännande träningen. Själv väntade jag mig något stort. Har inte rört på mig så här mycket sedan jag gick på mellanstadiet. Därför var det en smärre chock att inse att jag gått upp ett kilo! Visserligen kan det vara nya promenadmuskler, men ändå… jag blir besviken.

Bra och dåligt med fettförbränning
Bra
+ Det är gratis.
+ Det är enkelt, bara att stoppa ner ungen i vagnen och gå iväg.
+ Bra för knopp och kropp. Kondisen blir helt klart bättre. Plus att du får en lugn stund för dig själv och kan vila mamma-planerar-hjärnan.

Dåligt
– Tröttheten. Visserligen en skön känsla av utmattning, men betydligt skönare för den som får sova ordentligt på natten. Det får inte jag.
– Det tar tid. Svårt att hinna med vardagsbestyr mitt i alla långpromenader. Och det kräver så mycket ansträngning, vem orkar med de där 60 minuterna styrketräning på kvällen?
– Det hjälpte ju inte! Sladdret är kvar.

VECKA 3: Träna med tv-shop
Fem minuter om dagen i två veckor. Det är allt som behövs, enligt tv-shopsreklamen. Sedan ligger ett snyggt sexpack där det förut var sladdrigt fett på magen. När jag väl fått min vippbräda, ab swing, visar det att vippandet egentligen ska kombineras med en diet. Jag vägrar! Och eftersom jag bara har en vecka så kör jag tio minuter om dagen.

Träningen börjar redan på väg hem från posten. Vilken tung grej! I sann Papphammar-anda försöker jag få hem ett vilt dagisbarn, en bebis i vagn och paketet som är stort som en vuxen man. Hemma får jag andas lugnt för att inte flippa ut när allt ska skruvas ihop. Ganska gulligt är det med träningshandskar och en vattenflaska som det står tv-shop på.

Jag sätter på videon. Det ser löjligt enkelt ut när de båda brunbrända muskelpaketen till människor visar. Bara att sitta på brädan, stoppa fötterna i en slags bygel och gunga på. Jag kör igång. Det fungerar bra, fast jag ser framför mig hur Alexandra från InMo skakar bekymrat på huvudet. Här är det bara de ytliga magmusklerna som gäller är jag rädd.

Jag kör 20 gånger 3 set, de nedre magmusklerna, de övre och så sidan av magen. Den rörelsen är den enda som känns. En kvart senare – färdig! Bara att plocka undan vippbrädan och slå sig till ro framför tv:n.

Så fortsätter det. Jag kan kolla på tv och träna. Jag kan sjunga barnvisor för Tony och träna. Jag kan göra det på morgonen, kvällen eller mitt på dagen. I pyjamas. Behöver inte gå ut genom dörren ens. Men långsamt smyger sig känslan av tristess på. Det är så tråååååkigt. Jag drar mig in i det längsta för att hoppa upp på vippbrädan. Ofta blir det några trötta tag precis innan läggdags. Försöker sätta på mig handskarna för att hitta motivationen, men det hjälper inte. Tony får tugga på dem i stället.

En vecka senare väger jag mig. Har inte gått ner ett enda kilo. Men när jag kollar in magen i spegeln tycker jag att jag mig skymta en liten buktning under fettet. Jippie! Sexpacket är på g. Kanske ska fortsätta lite till ändå… snart. I morgon. Eller kanske i övermorgon.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att all träning faktiskt ger en hel del fördelar: Jag är piggare, har bättre kondis, större kontroll över magmusklerna, och sladdret är en smula fastare nu än innan. Men helt borta är det knappast. Kanske är det som min kompis trebarnsmamman säger: ”Det enda som hjälper mot sladdermagen är några dagars rejäl vinterkräksjuka.”

Bra och dåligt med tv-shop
Bra
+ Det verkar faktiskt fungera.
+ Du kan göra det när som helst, det tar inte en massa tid.
+ Du får roliga handskar och vattenflaska.

Dåligt
– Enformigt.
– Mycket plats för en maskin som bara tränar magen.
– Glamourfaktor noll. Det kändes till och med mer glamouröst att promenera i isregnet. Då får du i alla fall friska röda äppelkinder.

/Ruta/
Anas 7 tips för att bli av med sladdermagen
1. Om du nyligen fick barn – kolla med din barnmorska så det är okej att börja träna.
2. Hitta motivation som funkar för dig. Kanske räcker det med att känna sig stark? Eller är det Julia Roberts mage du är ute efter?
3. Kombinera olika träningsmetoder så du inte tröttnar! Perfekt är till exempel att träna någon slags muskelträning 1-2 gånger i veckan och gå raska promenader eller jogga 2 gånger i veckan.
4. Ge det tid. Lite tålamod är bra att ha. Gå inte upp på vågen förrän efter två, tre månader.
5. Belöna dig när du tagit i. Dels mentalt, typ ”jag är bäst”, dels konkret – köp nya kläder eller unna dig en extra stund i bastun.
6. Ät ordentligt, frukost, lunch och middag. Annars kommer du bara att krokna i förtid. Eller något ännu värre.
7. Om det inte känns kul att träna, trots att du kämpar, strunta i det. Läs en bok i stället, eller gå och fika. Livet är så kort, det finns ingen poäng i att göra det surt för sig. Magen är bara en världslig sak, och tittar man extra noga kanske den är rättså fin i all sin rondör?

Kommentera